Rabu, 27 Mac 2019

Cara Pilih Psu Untuk PC




     Power Supply atau lebih dikenali sebagai PSU. Fungsi PSU adalah menukar arus AC dari plug rumah anda ke arus DC untuk disalurkan ke pc part yg lain.
     
     PSU untuk standard pc terbahagi kepada 3 jenis. Mcm yang korang lihat di post kali ni admin dah lable PSU tu dengan nombor 1,2 dan 3.




Nombor 1.


                                   

       PSU jenis ini lebih dikenali sebagai Non Modular PSU. PSU ini didatangkan sekali dengan build in cable untuk semua main part PC dimana jika menggunakan PSU ini anda tidak lagi perlu risau untuk membeli cable yang perlu kerana sudah disediakan. 
       
      Jenis PSU ini sesuai bagi yg baru untuk membuat PC.PSU ini mudah tetapi kekurangannya anda tidak boleh untuk mod cable sendiri. Di mana sekiranya pc part anda tidaklah terlalu kompleks,akan ada jenis2 cable yg tidak digunakan. Jadi cable yg lebih ini akan memakan ruang dan menyebabkan anda susah untuk manage cable.




Nombor 2.


                             
                          
    PSU Nombor 2 ini dikenali sebagai Semi Modular PSU. Dimana PSU ini di build in hanya certain cable seperti 24xPin cable dan x16Pcie kebanyakkannya. Untuk ke storage (hdd/ssd) anda perlu guna cable anda sendiri. 
    
    Agak susah untuk mencari cable sendiri tetapi ianya akan berbaloi dari segi cable management which is akan menampakkan cable management anda di dalam pc lebih teratur berbanding non modular PSU.



Nombor 3. 
                          


    PSU nombor 3 ini dikenali sebagai Full Modular PSU. PSU jenis ini famous dalam kalangan high end pc builder terutamanya kerana PSU jenis ini membenarkan anda sendiri memilih cable2 apa yang hendak digunakan. 
    
    Dengan kebolehan menentukan cable yg hanya perlu digunakan,PSU jenis ini amatlah berbaloi dari segi cable management. Sekiranya anda seorang yg pentingkan kekemasan,inilah PSU yang sesuai.



Tips Penting untuk memilih PSU 


1.Sebarapa banyak yang PC anda gunakan watt. 

Macam mana nak kira?Jangan risau anda google je wattage calculator nanti keluar la😊.Just masukkan part2 pc anda.

Ni linknya

2.Efficiency psu lagi tinggi efficiency lagi kurang bil letrik anda😆 .

PSU dibuat ikut standard jugak. Anda lihat 80+ punya dan jenis bronze,silver,gold,platinum,titanium. Which is susunan dia bronze < titanium(efficiency).

3.Last. 

JANGAN SESEKALI GUNA PSU MURAH! sebab PSU murah adalah BOM JANGKA.Boom💥.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan